Er du bruger af Dropbox Business? Så er du for nylig blevet beriget med en ny funktion, der skal gøre synkronisering lidt smartere.

Den nye funktion hedder Smartsync. Kort fortalt tillader den, at du har adgang til hele din Dropbox filstruktur, men samtidig er det kun udvalgte mapper og dokumenter, der optager plads på din harddisk/flashdisk.

Gør synkronisering lettere

Funktionen indebærer, at man ikke længere er begrænset af “selective sync,” hvor man skulle gå ind og slå mapper til/fra i forbindelse med synkronisering. I stedet har man nu adgang til hele sin Dropbox filstruktur og til en “ikke synkroniseret-”mappe, der kun er et højre klik væk.

Brug af Smartsync til at genskabe backup-disk fra mac

Helt overordnet er funktionen super smart. Som med så mange andre nye funktioner er der dog visse ulemper, som nogle gange rammer en. Det sker desværre ofte, når man mindst venter det. Det har vores service og support-ansvarlige Lars Barup Sørensen mærket på egen krop, da han prøvede funktionen:

For nylig sad jeg og skulle genskabe en mac fra en backup-disk, hvor jeg havde en fuld kloning af maskinen. Her løb jeg ind i en lille uhensigtsmæssighed.

Den nye mac blev startet op første gang, og efter sproget var valgt, blev jeg spurgt, om jeg ville genskabe data fra en backup. Det sagde jeg selvfølgelig ikke nej til. Backup-disken blev derfor tilsluttet mac’en, og Apples Overførselsassistent gik i gang med at skanne disken. Efter noget tid, hvor Assistenten arbejdede på højtryk for at finde ud af, hvor meget data, der lå på disken, kom den frem til, at brugerens mappe fyldte over 1,5TB! Det synes jeg godt nok var imponerende. Specielt, når man tænker på, at backup-disken kun havde en kapacitet på 1TB.

Efter at have kigget nærmere på de enkelte mapper, kunne jeg konstatere, at Overførselsassistenten mente, at brugerens Dropbox-mappe fyldte 1,2TB. Det var for så vidt også rigtigt, da brugerens Dropbox Business løsning fyldte +1,5TB. Brugeren havde dog slået Smartsync til og havde ca. 600GB liggende lokalt.

Nogle gange er håbet lysegrønt, så jeg satte bare i gang, med håbet om, at Overførselsassistenten bare vil gå i gang med kopiering, og at alt ville gå godt. Sådan spillede klaveret desværre ikke, og processen stoppede ret hurtigt med fejlen: ”Du har ikke plads nok.”

Indtil videre har mit workaround været at slå Dropbox-mappen fra i Overførselsassistenten og herefter lade restore-processen køre igennem. Det betyder, at når brugeren logger på første gang, skal Dropbox i gang med at lave en frisk synkronisering.

Tøv ikke med at kontakte os

Har du lyst til at vide mere om Lars’ erfaringer med Dropbox Smartsync eller andre IT-systemer, så tøv ikke med at kontakte ham på: it-support@clarus.dk.